Af Per Thomsen,
Kandidat for Demokraterne i Nuuk
http://blog.sermitsiaq.gl/perthomsen
Det grønlandske samfund gennemgår store forandringer.
Vi bevæger os væk fra fangersamfundet, og det kræver stor omstilling, fleksibilitet og især opkvalificering af den eksisterende arbejdskraft.
Det grønlandske erhvervsliv spiller en vigtig rolle i den forbindelse.
Erhvervslivet er vigtigt for Grønlands fremtid - fordi Grønlands udvikling, hviler på udviklingen i det grønlandske erhvervsliv.
Det grønlandske erhvervsliv skal derfor have så gode vilkår og muligheder som overhovedet muligt.
Vi skal derfor helt væk fra offentlig indblanding og kontrol, og der skal derimod sættes ekstra fokus på, hvordan det offentlige kan assistere erhvervslivet til at hjælpe os med økonomisk udvikling i Grønland.
Et godt sted at starte er at se grundigt på en simplificering af de eksisterende regler og procedurer, så vi kan give erhvervslivet de allerbedste vilkår.
Vi skal ikke modarbejde erhvervslivet - vi skal tværtimod samarbejde med erhvervslivet.
Et andet sted, hvor vi også kan hjælpe erhvervslivet er ved at støtte iværksættere endnu mere.
Der holdes i øjeblikket European Business Games, hvor unge fra uddannelsesinstitutionerne i Grønland konkurrerer om den bedste forretningside. Her viser grønlandske unge rigtig god kreativitet og nytænkning. Det lover rigtig godt for erhvervslivets fremtid i Grønland - og vi skal støtte grønlandske unges kreativitet og nytænkning ENDNU mere.
Endnu et punkt der skal satses på i forhold til det grønlandske erhvervsliv er efteruddannelse.
Det grønlandske erhvervsliv har brug for velkvalificeret arbejdskraft for at kunne begå sig i den stigende internationale konkurrence. Vi skal kunne tilbyde efteruddannelse til alle, og dette gøres allerbedst gennem en opprioritering af indsatsen mht. efteruddannelse af den eksisterende arbejdekraft.
Med andre ord, så skal vi intensivt arbejde os hen mod et godt samarbejde med erhvervslivet, hvor vi udvikler og giver erhvervslivet de mest perfekte rammer, så vi sammen kan være med til at udvikle det grønlandske samfund til gavn for os alle.
Det er det grønlandske erhvervsliv, der er Grønlands fremtid.
En stemme på mig til Kommunalvalget er derfor også en stemme til gavn for det grønlandske erhvervsliv.
(Report Post)
Entries (RSS)
March 27th, 2008 at 15:39
Hvor meget støtte har du i tankerne ?
Og hvad med finansiering ?
Og skal der være støtte til iværksættere, hvis der allerede findes en tilsvarende virksomhed i forvejen ?
(Report Comment)
March 27th, 2008 at 18:45
Kære Frank
Tak for dit indlæg - det er altid godt med feedback og konstruktiv kritik på ens tanker og overvejelser.
Når jeg i mit indlæg skriver, at vi skal arbejde hårdt for at støtte erhvervslivet, så mener jeg, at det er det offentliges pligt at tilbyde de bedst mulige rammer for det grønlandske erhvervsliv.
Et dynamisk erhvervsliv fungerer bedst, når der er et minimum af indblanding fra offentlig side. Vi skal derfor kun koncentrere os om at tilbyde de bedste rammer for erhvervslivet. Offentlig indblanding i erhvervslivet er en dårlig forretning for Grønland - det er også historisk bevist.
Du spørger omkring finansiering af en sådan støtte til erhvervslivet. Det er min klare holdning, at det at benytte skatteborgernes penge som risikovillig kapital i diverse erhvervsprojekter skal udfases. Skatteborgernes penge skal under ingen omstændigheder bruges spekulativt.
Derimod skal det offentlige anvende midlerne til at få skabt de mest optimale rammer for erhvervslivet. Herefter er det op til erhvervslivets aktører at udfylde dem på den bedst tænkelige måde.
Efteruddannelse er her også et vigtigt punkt - som jeg også nævnte i mit indlæg. Det er primært fordi, at det grønlandske samfund gennemgår nogle store forandringer i disse år. Efteruddannelse og opkvalificering bliver med andre ord nøgleord på arbejdsmarkedet de kommende år.
Mange af de nuværende arbejdspladser vil ændre indhold eller blive udfaset. Det er særligt de ufaglærte, som vil blive ramt af ændringerne på arbejdsmarkedet. Derfor er det vigtigt, at vi fra offentlig side støtter erhvervslivet i deres behov og ønsker omkring efteruddannelse, så vi i tide får efteruddannet arbejdskraften - f.eks. også til andre erhverv. På denne facon, så kan vi også undgå en mulig varig arbejdsløshed.
Du spørger til, om der skal være støtte til iværksættere, hvis der allerede findes en tilsvarende virksomhed i forvejen. Mit svar til dette spørgsmål er helt klart JA.
Grønlands fremtid vil helt sikkert også skulle bygges på unge og ihærdige ildsjæle, som vi fra offentlig side har pligt til at hjælpe igang. I øjeblikket findes der gode muligheder ved Grønlands Turist og Erhvervsråds såkaldte klippekortordning, hvor man som iværksætter kan få god råd og vejledning med henblik på opstart af virksomhed.
Jeg ser det derfor ikke som en hindring at støtte iværksættere, som satser på virksomhedsideer, hvis der allerede findes tilsvarende virksomeder. Konkurrence er essentielt i et hvilket som helst samfund - når vi snakker omkring økonomisk udvikling, men også når vi snakker omkring erhvervslivets udvikling.
Ved god konkurrence virksomheder imellem opnår man i særlig grad også et effektivt og innovativt erhvervsliv, hvor de ineffektive og dårlige virksomheder på sigt bliver nødt til at stramme op, hvis de skal kunne fungere i fremtiden.
Konkurrence er et sundt tegn for hvilket som helst samfund, og det grønlandske samfund og erhvervsliv har også brug for konkurrence.
Per Thomsen
(Report Comment)
March 27th, 2008 at 18:54
Hej Per
Tak for dit svar.
Jeg er dog ikke enig med dig at støtte iværksættere til at konkurrere mod allerede eksisterende virksomheder.
Man ender nemt i den situation at iværksætterne “dumper” priserne for at komme ind på markedet.
(Report Comment)
March 27th, 2008 at 19:07
Kære Frank
Godt med konstruktiv dialog om et så vigtigt emne.
For mig er konkurrence altafgørende, især når vi snakker omkring erhvervsudvikling og økonomisk udvikling af det grønlandske samfund som helhed.
Af den grund, så ser jeg det ikke som en hindring at der er konkurrence virksomheder imellem - ej heller konkurrence på prisen. I den sidste ende er det så op til forbrugerne og markedsmekanismerne og disse alene at afgøre erhvervslivets sammensætning.
Per Thomsen
(Report Comment)
March 27th, 2008 at 19:21
Jeg kommer med et eksempel:
Jeg har brugt egne penge og ressourcer på at skabe en virksomhed og et kundegrundlag.
Nu er der en iværksætter der synes at han/hun vil lave en tilsvarende virksomhed, og får derfor tilskud/hjælp.
Denne iværksætter “dumper” prisen for at komme ind på markedet.
Dette anser jeg for værende unfair konkurrence over for en eksisterende virksomhed.
(Report Comment)
March 27th, 2008 at 19:30
Hej Frank
Jeg kan sagtens forstå din argumentation - og bekymring.
Det jeg henviser til, når jeg snakker omkring at støtte iværksættere, er at vi skal støtte iværksættere mht. udarbejdelse af deres grundlæggende forretningside, mulige budgetter samt andre dele inden etablering.
Støtte fra offentlig side skal IKKE benyttes til en eventuel nedsættelse af pris - men KUN til sparring, financiel rådgivning, hjælp til etablering af forretningsplan og så videre.
Efter at iværksætteren har etableret sin forretning / virksomhed, så skal denne naturligvis kunne fungere på lige vilkår med andre eksisterende virksomheder på markedet.
Per Thomsen
(Report Comment)
March 27th, 2008 at 19:54
Okay.
Jeg mener dog at den nemmeste måde at hjælpe på er at fjerne så meget bureaukrati som muligt.
Det er nemlig der tager mest tid i forbindelse med opstart.
Og så lave en “skabelon” over hvilke ting man skal have på plads før man etablerer virksomhed.
(Report Comment)
March 27th, 2008 at 20:08
Kære Frank
Du har fuldstændig ret i dine betragtninger. Og fjernelse af det eksisterende overflødige bureaukrati er da især også et punkt jeg og Demokraterne vil arbejde rigtig hårdt for.
Vi skal hellere bruge vores ressourcer andet steds - og hjælp til kommende iværksættere, uddannelse og andet, som jeg har beskrevet i min blog er veje, jeg vil koncentrere mig om.
Per Thomsen
(Report Comment)